Tillsammans vill de lyfta Skåne som semesterparadis för barn

"Ofta vet man inte vad som finnns inpå knuten"

SKÅNE. Att semestra på hemmaplan är inte alltid lätt. Ofta tryter fantasin och besöksmålen blir de samma år efter år. Genom projektet Barnens Skåne, som drog igång sommaren 2017, vill flera populära besöksmål locka lokala turister till sina destinationer.

– Ofta vet man inte vad som finns inpå knuten och man saknar inspiration. Genom det här samarbetet vill vi tillsammans lyfta Skåne som den bästa semesterorten för barnfamiljer. Utan att det kostar skjortan ska man kunna hitta roliga aktiviteter som passar alla, på hemmaplan. Därför marknadsför vi inte bara turistattraktioner utan även stränder, lekplatser och naturområden. Man ska kunna ta sitt jojokort och sin picknickkorg och åka iväg, säger Camilla Kehlmeier från Skånes Djurpark, som är en av initiativtagarna.

I fjol var det Skånes djurpark, Tosselilla, Högevalls äventyrsbad och Fotevikens museum rättighetsinnehavare, men inför årets sommarsäsong erbjuds fler företag möjligheten att bli exklusive eller premium partners.

Bland annat har Skånetrafiken och Länsstyrelsen gått in som partners och i sommarens broschyr kommer man även hitta lokala företag såsom Hallongården i Trelleborg, Vellingeblomman, Bo Ohlsson i Tomelilla, Kungsbyggets äventyrspark, Söderåsens turridning med flera.

– Vi hoppas att många som arbetar med turism och besöksmål i Skåne inser att det är viktigt att satsa på barnen och att lyfta de upplevelser och aktiviteter som barnfamiljer kan ta del av. Flera kommuner har visat intresse och Malmö är redan med och lyfter vad de har att erbjuda för turistande barnfamiljer. Det här är bra början, säger Camilla Kehlmeier.

Ur näringslivssynpunkt har samarbetet fått stor positiv respons.

– Vi är lite föregångare med det här vilket är roligt. Många av de nätverk som vi är del utav pratar om att vi borde samarbeta mer och marknadsföra regionen tillsammans, vilket är just det vi gör.

Har ni märkt av ett ökat besöksantal i och med samarbetet?

– På Skånes djurpark har vi den senaste säsongen haft flera nyheter som lockat så det är svårt att mäta, men jag vet att Foteviken, som tidigare mest haft utländska besökare såg ett stort uppsving vad gäller skånska barnfamiljer, säger Camilla Kehlmeier.

Broschyren Barnens Skåne kommer inför sommarsäsongen finnas på de olika destinationerna, hos Skånetrafiken och även digitalt på hemsidan barnensskane.com

Publicerad 10 February 2018 07:00

Lokaltidningen Svedalas nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag