"Nästan tre av tio samtal till 112 är felringningar. Det tar upp tid och resurser", säger Sarah Hummerdal, pressansvarig på SOS Alarm. Foto: Press/SOS Alarm

Nästan en miljon onödiga samtal till SOS: "Tar upp tid och resurser"

Felaktiga samtal kan påverka liv eller död

SVERIGE. Allt fler felringningar görs till SOS Alarm. Förra året gjordes nästan en miljon "onödiga" samtal till larmcentralen. "Nästan tre av tio samtal är felringningar. Det tar upp tid och resurser", säger Sarah Hummerdal, pressansvarig på SOS Alarm.

Av
Andreas Holm

I en rapport har SOS Alarm sammanställt hur många samtal som gjordes under förra året. Totalt besvarades 3 196 642 samtal, den högsta siffran på sex år. Nästan en miljon, 955 779 av dessa var så kallat felaktiga.

– En stor del av de samtalen var icke-akuta och kunde gjorts till några av våra andra nummer. Vi hade ett otroligt tryck på 112 under sommarmånaderna när många var oroliga för bränderna. Det gjorde att samtalen totalt för 2018 noterades för den högsta siffran på sex år, säger Sarah Hummerdal.

För att minska antalet felringningar försöker SOS Alarm ständigt informera genom bland annat sina sociala kanaler, inför storhelger och andra kampanjer om de andra numren som kan ringas när det inte råder akut fara för människoliv, egendom eller miljö.

– Tyvärr får vi in en stor mängd felringningar. Det kan vara personer som tappat sin plånbok eller någon som fått ett sår som behöver sys. I de fallen bör man istället kontakta exempelvis polisen på 114 14 eller sjukvårdsupplysningen 1177.

Sarah Hummerdal menar också att larmoperatörerna ofta får in "tysta samtal". Det kan vara om någon råkar komma åt larmfunktionen på sin mobiltelefon när den är i fickan eller en väska och automatiskt ringer upp 112.

– – Vissa samtalet är "tysta samtal", från personer som råkar ringa 112 från fickan. Då vill operatörerna alltid säkerställa att ingen är i nöd och kanske drabbats av stroke eller är under hot och inte kan prata. När samtalet avslutats ringer operatören ofta upp för att dubbelkolla att allt är ok med personen. Ett sådant samtal kan ta minst en halv minut, vilket tar tid från de som verkligen är i kris.

Ett annat stort problem för SOS Alarm är de många busringningarna. Varje år får 112 uppåt 100 000 busringningar.

– Vi försöker informera om de andra numren till polis, sjukvårdsupplysningen och händelseinfo för att minska antalet felringningar. Och när det gäller busringningarna måste förstå att 112 är inget nummer man busringer till, säger Sarah Hummerdal.

Hon berättar om en liten flicka som skickade ett brev till SOS Alarm efter att hon busringt larmnumret 112.

– Hon bad om ursäkt och skrev att hon skickade ett brev eftersom hennes pappa inte lät henne ringa 112 för att säga förlåt. Det var en klok pappa som lärde henne att 112 bara ska användas för akuta situationer.

FAKTA: Så ringer du rätt

Varje dag tar SOS Alarm emot drygt 2500 icke-akuta samtal till 112. Hur ska man tänka?

Ring 112: I situationer då det är akut fara för människoliv, egenom eller miljö. Exempelvis vid brand, brott eller allvarlig sjukdom.

Ring 114 14: När du vill göra polisanmälningar eller lämna tips till polisen. Vid pågående brott är det larmnumret 112 som gäller.

Ring 113 13: Det nationella informationsnumret som finns till för dig som vill få eller ge information om exempelvis trafik, väder eller skogsbränder som inte är av akut karaktär.

Ring 1177: Vårdguiden – när du har frågor om sjukdom. Här kan du få råd och hjälp att få tid till eller information om vårdcentral eller sjukhus.

Besvarade samtal till 112 under 2018, inom parentes antal felringningar:

Skåne: 414 886 (122 228)

Halland: 85 716 (22 583)

Kronoberg: 55 460 (15 718)

Östergötland: 140 878 (41 713)

Sverige: 3 196 642 (955 779)

Källa: SOS Alarm

Publicerad 26 April 2019 00:00