Bild från en husbilsolycka i Tyskland.

Bild från en husbilsolycka i Tyskland. Foto: Rammi76/Adobe Stock

Larmrapport: Stor risk att omkomma i husbil vid frontalkrock

Har en relativt kort deformationszon

SVERIGE.

Sedan år 2014 har antalet husbilskrockar ökat. Flera undersökningar från Trafikverket visar att den som färdas i en husbil löper en mycket stor risk att omkomma vid en frontalkrock. Därför måste säkerheten i husbilarna höjas.

Av
Maja-Wera Honkanen

Antalet nyregistrerade husbilar i Sverige har ökat med 15 procent de senaste fem åren. Under perioden har 6 personer omkommit och cirka 100 skadats. Trafikverket har genomfört krocktester för att undersöka säkerheten i husbilarna.

– Resultatet av Trafikverkets tester visar stor risk att omkomma i en frontalkollision. En förklaring är att husbilar har en relativt kort deformationszon i förhållande till sin vikt, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket i ett pressmeddelande.

De halvintegrerade bilarna är säkrare än de helintegrerade. Alla i fordonet löper stor risk att skadas allvarligt av inredningen som lossnar under krocken.

Trafikverket sprider därför resultatet från undersökningen till tillverkare, branschorganisationer och konsumenter för att informera folk om hur bilarna kan bli säkrare och vad man ska ställa för krav vid köpet av en husbil.

Trafikverkets rekommendationer till konsumenter:

• Välj säkra vägar med mittseparation.

• Håll hastighetsgränsen.

• Se till att du inte har några lösa föremål i bodelen som exempelvis kaffebryggare.

• Ta bort bordet om du har passagerare bak.

Publicerad 12 May 2019 00:00