Det går inte att ta miste. Spirit of Ecstasy, Hänryckningens Ande, har prytt varenda Rolls-Royce-kylare sedan 1911, så också på nya Phantom VIII. 
Foto: Rolls-Royce
Det går inte att ta miste. Spirit of Ecstasy, Hänryckningens Ande, har prytt varenda Rolls-Royce-kylare sedan 1911, så också på nya Phantom VIII.  Foto: Rolls-Royce
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Detaljen som är kvar sedan hundra år

Hänryckningens ande en självklar del av Rolls-Royce!

Ian Maasing

BILNYTT. Kan ni tänka er att det finns ett bilmärke som har haft en och samma detalj oförändrad i över hundra år! Och det är inte fråga om vilket märke som helst utan ett av bilhistoriens mest prestigeladdade märken, nämligen Rolls-Royce!

Det är inte heller fråga om någon simpel skruv utan en elegant dam som sensuellt framåtlutad låter sina tunna slöjor bölja i fartvinden. Det jag tänker på är ”Spirit of Ecstasy”, ”Hänryckningens Ande”, som har suttit ovanpå den klassiska Rolls-Royce-kylaren sedan 1911. Att överhuvudtaget ha en kylarprydnad är en anakronism, alltså något som hör till en svunnen tid.

Sedan BMW tog över själva varumärket 1998 tillverkades Rolls-Royce-modeller tillsammans med närbesläktade Bentley-modeller under Volkswagen-ledning i gamla fabriken fram till årsskiftet 2002/03.

Under tiden fram till dess hade BMW uppfört en helt ny fabrik i södra England, närmare bestämt i Goodwood.

Första modellen från den nya fabriken var en nyutvecklad lyxlimousin vid namn Phantom, presenterad -03.

Den majestätiska bilen med den klassiska kylargrillen var helt av aluminium, med ett bärande rymdfackverk, en space-frame, av aluminium. Inredningen var i noblaste engelska stil med pösande soffor.

Senaste generationen av Rolls-Royce Phantom är inte sämre den utan överträffar sin föregångare på de flesta punkter. Eller vad sägs om en hel ny turboöverladdad V12-motor på 6,75 liter som via en åttaväxlad automatlåda sänder sina 571 hästkrafter till bakhjulen.

Jodå, sedan tyska BMW köpte det ärorika brittiska bilmärket 1998 upplyser man kunderna om hur många hästar som är uppstallade under den långa motorhuven.

Tidigare nöjde sig ju Rolls-Royce med att säga att antalet hästar var tillräckligt!

Den av BMW utvecklade V12-motorn är trimmad för att dra kraftigt och ljudlöst från lågvarv.

Vridmomentet, läs dragkraften, är hela 900 Newtonmeter från låga 1700 varv per minut.

Avancerad hjulupphängning med elektroniskt reglerad luftfjädring ser till att bilen alltid går lugnt och plant på vägen.

Vill man köra sportigt klarar Phantom också detta. Vad gäller åkkomfort och köregenskaper matchar den Mercedes-Maybach och är onekligen mera stilren och imponerande.


Publicerad: 07. oktober 2017 11:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Svedala

Startsidan just nu