Nya Audi R8 V10 Spyder är en oslagbar blickfångare. Inga onödiga luftintag eller spoilers spolierar det dynamiska intrycket.
Nya Audi R8 V10 Spyder är en oslagbar blickfångare. Inga onödiga luftintag eller spoilers spolierar det dynamiska intrycket.
Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

En öppen tvåsitsig projektil

Ian Maasing



Audi R8 V10 Spyder

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 2 dörrars 2 pers sportcabriolet.
Mått/Vikt: Längd 443 cm, bredd 194 cm, höjd 124 cm axelavstånd 265 cm, tank 80 l, tjänstevikt fr 1795 kg.
Motor: 10 cyl i V 5204 cc, direktinsprutad bensin, effekt 540 hk/397 kW, vridmoment 540 Nm–6500 r/m.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift 7-växlad, dubbelkopplingsautomat.
Hjulupphängning: fram dubbla tvärlänkar, bak dubbla tvärlänkar.
Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 11,2 m.
Bränsleförbrukning:11,7 l/100 km vid blandad körning.  
CO2: 277 g/km  
Prestanda: 318 km/h    
0-100 km/h 3,6 sek
Fordonsskatt: 4 012 kronor.
Pris: Från 1 700 000 kronor.
Testbilens pris: 2 287 300 kronor.

TEST. Jodå, jag vet att det finns supersportbilar som på papperet är snabbare än Audi R8 V10 Spyder. Exempelvis Lamborghini Aventador Roadster eller den i ännu färre exemplar byggda LaFerrari Aperta. Båda bilarna ska enligt tillverkarna komma upp i över 350 km/h. Var man nu kan kolla detta? Audi R8 V10 Spyder nöjer sig med ansenliga 318 km/h, som inte är så svårt att kolla på någon av de mindre trafikerade Autobahnsträckorna i mellersta eller östra Tyskland.

 

Audi R8 V10 Spyder ger ett stadigt intryck. Den känns mera mogen och gedigen än de flesta andra öppna supersportvagnar. Och den går föredömligt lugnt och stabilt genom hela fartregistret. Trycker man på det i rattnavet placerade lilla körprogramsknappen, till comfort-läget blir gången extra lugn och komfortabel. Och den stora V10-motorn drar snällt från tomgångsvarvtal utan några hysteriska ryck och tjut om man råkar trampa aningen för hårt på gaspedalen.

 

Ändrar man körprogrammet till dynamic-läget förändras bilen komplett. Motorn svarar ögonblickligen på gaspådrag och varvar blixtsnabbt upp genom hela varvregistret med det typiska Audi R8-tjutet. Vid snabba inbromsningar och nedväxlingar hörs ett infernaliskt fyrverkeri med avgasknallar ackompanjerat av ett högvarvigt stackato.

 

Dynamic-läget gör också att den automatiska växellådan växlar ännu kvickare och de från amerikanska Delphi härstammande Magnetic Ride-stötdämparna styvas upp. Det är bara att leta rätt på en racerbana och slå varvrekordet! Bilen är så välbalanserad att det ska vara mycket till för att man ska hamna i diket. Andra supersportvagnar är inte lika anständiga och förutsebara i sitt uppförande! Audi R8 V10 Spyder är kort och gott svårslagen i det här illustra sällskapet!

 

Det är inte bara köregenskaperna som är åt formelracerhållet utan även bensinförbrukningen. Med iakttagande av alla gällande fartgränser kom vi som lägst ned i 1,3 liter milen. Och skulle du komma med R8 V10 Spyder till fartfria Autobahn eller racerbanan Nürburgring, kan förbrukningen utan vidare stiga till 2,0 à 2,5 liter milen!

 

Men tro nu inte att R8 V10 Spyder är ett svårtämjt odjur! Normalt sätt är både antispinn och antisladd systemen inkopplade, och trycker du försiktigt på gaspedalen drar motorn snällt från minimala 1000 varv per minut varför man kan glida utmed gatorna utan att väcka anstöt. Den öppna karossen verkar vara ordentligt uppstyvad och det känns inga vibrationer eller hörs några gnisslande ljud från dörrar när man smyger fram i laglig stadshastighet. Ja, smyga är kanske att ta i eftersom avgasljudet har en markant och skön klang även på lägsta varv.

 

Jo, det är ett problem med R8 V10 Spyder i stan! Du ser den övriga trafiken från navkapselhöjd och får inte bästa överblick över vad som sker runt om dig. Däremot tittar alla andra på dig eftersom Audi R8 V10 Spyder är en oslagbar blickfångare! Med suffletten nerfälld kan man färdas hyggligt dragfritt i farter upp till 120 kilometer i timmen. Gasar man på mera blir ”hårtorksverkan” i häftigaste laget!

 

Den elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivningen ser till att motorns alla 540 Newtonmeter i vridmoment sätter fart på bilen utan att hjulen spinner loss och den elektroniskt reglerade differentialen bak hjälper till att styra bilen kvickare i och ur kurvor. De stora skivbromsarna med sina keramiska, värmebeständiga skivor förlorar inte sin effekt ens vid racermässig körning.

 



Foto: Ian Maasing

Publicerad: 31. augusti 2017 14:53
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Svedala

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa