Yngvar Naess och Kennet Nilsson på reklambyrån Sting, som ligger bakom den nätbaserade tjänsten Membr. Foto: Emma Brännman
Yngvar Naess och Kennet Nilsson på reklambyrån Sting, som ligger bakom den nätbaserade tjänsten Membr. Foto: Emma Brännman
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

En tagg för gemensam konkurrenskraft

Svedala från A till Ö: N som i nät




SVEDALA. En som har koll på nät är webbutvecklaren Kennet ”Nille” Nilsson från Svedala. Numera är han också medgrundare till tjänsten Membr.

Kennet Nilsson arbetar till vardags på den Skurupsbaserade reklambyrån Sting, som har tagit fram det nya lojalitetsprogrammet Membr. Systemet är tänkt att stärka konkurrenskraften på mindre orter, gentemot de stora kedjorna.

– Små affärer får allt svårare att överleva och de flesta små orter brottas med samma problem. Jag har bott i Svedala hela mitt liv, och det är väldigt trist när en butik lägger ned. Efter att Ica försvann från centrum har det blivit ännu svårare. Det hade varit så roligt om Svedala kunde få ett levande centrum igen, säger Kennet Nilsson.


Administrativ app

Anslutna butiker och föreningar administrerar sin kundklubb utifrån en app. Tillsammans kan de skapa gemensamma erbjudanden för sina kunder och medlemmar. Genom programmet kan kunder samla medlemspoäng, medan butiker får större möjligheter att rikta erbjudanden till en specifik kundgrupp. Allt är kopplat till en personlig liten elektronisk bricka, en tagg, som går att använda i alla butiker som använder sig av Membr.

– Man har överdrivet många medlemskort i olika butiker i dag. Nu slipper vi det. Här krävs en enda tagg till alla, säger Kennet Nilsson.

Han är den som har skapat programmet utifrån kollegan Yngvar Næss idé.

– Ett erbjudande i samarbete skulle till exempel kunna gå ut på att den som köper en kaffebryggare i teknikaffären får ett paket kaffe i den lokala matvarubutiken, säger Yngvar Næss.


Förening i ryggen

De berättar att de har ett antal intressenter i och utanför Skåne. Hittills har de haft löpande kontakt med handelsföreningar på orterna.

– Man kan givetvis koppla upp sig som enskild butik eller om man är några stycken. Men det känns skönt för oss att ha handelsföreningen med oss när vi etablerar oss på orten. Meningen är också att tjänsten ska stärka känslan av gemenskap bland handlarna, förklarar Kennet Nilsson.

De hoppas att tjänsten ska fortsätta att mottas väl.

– Det tar alltid ett tag för någonting nytt att sätta sig, och så får det vara. Vissa kommer tycka att det känns ovant med taggen. Ytterligare en fördel är att du kan ha taggen i nyckelknippan, och skulle du tappa knippan så kan vi utifrån taggen spåra vem den tillhör, säger Yngvar Næss.


Publicerad: 27. mars 2016 08:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Svedala

Startsidan just nu