Mercedes-AMG GT C Roadster har en behagligt lugn och balanserad design, frånsett den Panamericana-inspirerade frontgrillen som gapar väl i bredaste laget! Supersportvagnen duger både till civiliserad framfart och sportiga lekar på bana.
Mercedes-AMG GT C Roadster har en behagligt lugn och balanserad design, frånsett den Panamericana-inspirerade frontgrillen som gapar väl i bredaste laget! Supersportvagnen duger både till civiliserad framfart och sportiga lekar på bana.
Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Mercedes-AMG GT C Roadster: Öppen sommarglädje

Ian Maasing



PROVKÖRNING. På bilutställningen i Paris i höstas var en av huvudattraktionerna på Mercedes monter en öppen supersportvagn med en slankelegant cabrioletkaross. Det var många åskådare som ville åka med den nya Roadstern omedelbart ifrån bilsalongen, men det är först nu bilen finns till hands.

Det sägs ju att en Mercedes visar att man klarar sig bra här i livet! Sitter man bakom ratten i nya Mercedes-AMG GT C Roadster har man i så fall klarat sig ännu mycket bättre! Men kom ihåg att bara två personer kan njuta av all denna uppmärksamhet!

Nya Mercedes-AMG GT C Roadster är en supergedigen, sportig tvåsitsare med en elegant, elmanövrerad tygsufflett. Mercedes egen trimverkstad AMG har med hjälp av två turbon pressat upp effekten på den beprövade 4-liters V-åttan till 557 hästkrafter och häftiga 680 Newtonmeter i vridmoment.

Eftersom vridmoment är lika med drivkraft bjuds man på jättehög drivkraft inom ett stort hastighetsområde. Detta i kombination med den snabbskiftande sjuväxlade automatlådan av dubbelkopplingstyp, som via en transaxel sitter vid bakaxel, och ger bilen en otrolig acceleration såväl i vardagstrafiken som ute på fartfria Autobahn. Bilen är också kvick vid grönljusrace, 0–100 km/h rusar den iväg på 3,7 sekunder och toppfarten är hela 316 km/h.

Men trampar man den elektroniska gaspedalen i golvet och låter de två turbokompessorerna pumpa extraluft och direktinsprutningen extrabensin i cylindrarna blir bensintörsten därefter, 1,5-2,0 liter per mil är då fullt normalt.

Plattformen under den sköna karossen härstammar från den täckta Coupé-versionen Mercedes-AMG GT R som har lugna och säkra köregenskaper. Den öppna GT C Roadster har inte vansläktats. Plattformen har fått 70-80 kg förstärkningar på de rätta ställena. Bilen har således samma goda vrid- och böjstyvhet som coupén och går lika tryggt och bekvämt som den på alla slags vägbanor. Inte den minsta skakning märks, inte ett enda gnissel hörs.

Bilen är överhuvudtaget behagligt tyst, inte ens vindsuset bli irriterande högt när man kör nercabbat i farter upp till 150 km/h. Ett distinkt, för många attraktivt ljud bjuder den dock på när man glider i sakta mak utmed gatorna, nämligen det dova mullret från V-åttans avgaspipor. Väljer man körprogrammets Sport plus eller Race läge förändras ljud och körupplevelserna drastiskt

Testvagnens aktiva styrning med variabel styrutväxling gör att man inte behöver vrida ratten så mycket i parkeringsmanövrer, och bilen svänger förvånansvärt tvärt trots sina stora yttermått. Det är inte bara framhjulen som styr, utan även bakhjulen som med hjälp av elektronik ges en liten styrvinkel för att bilen ska gå riktigt piggt men stadigt genom kurvor. 


Bakdelen på nya Mercedes-AMG GT C Roadsters är mjukt rundad, med en minimal spoilerkant på bakluckan. Den elmanövrerade tygsuffletten går snabbt upp eller ned i hastigheter upp till 50 km/h.
Bakdelen på nya Mercedes-AMG GT C Roadsters är mjukt rundad, med en minimal spoilerkant på bakluckan. Den elmanövrerade tygsuffletten går snabbt upp eller ned i hastigheter upp till 50 km/h.
Foto: Ian Maasing

Framstolarna är ganska litet skålade och därför riktigt vilsamma att sitta i. Greppriktig liten ratt och tydliga instrument.
Framstolarna är ganska litet skålade och därför riktigt vilsamma att sitta i. Greppriktig liten ratt och tydliga instrument.
Foto: Ian Maasing

Publicerad: 21. juni 2017 02:18
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Svedala

Startsidan just nu