Ford Fiesta Active har en förnuftigt hög kaross vars svepande design maskerar höjden.

Ford Fiesta Active har en förnuftigt hög kaross vars svepande design maskerar höjden. Foto: Ian Maasing

Nya Ford Fiesta Active: Sminkad men praktisk

TEST.

Det inte så enkelt att vara biltillverkare! I årtionden har man byggt låga bilar med strömlinjer eftersom det ger ett sportigt och framtidsbetonat intryck, som man trodde skulle locka köpare. Men köparna tycks inte alltid fatta galoppen med det sportiga utan vill i stället ha högre och mindre strömlinjeformade och därmed mera vardagspraktiska bilar. Titta bara på hur de höga suvarna och crossover-modellerna attraherar allt fler köpare.

Av
Ian Maasing

Vad ska man då göra som bilfabrikant? Jo, om karossen i sig är hyggligt hög och rymlig så nöjer man sig med att höja fjädringen ett par tre centimeter, vilket kostar betydligt mindre än att göra en högre kaross. Och så sminkar man karossen med plastbitar i form av skärmbreddare, tröskellister och hasplåtar och ger bilmodellen ett tufft namn, exempelvis ett namn som innehåller ordet Active. Och på det sättet få fram en attraktiv modellvariant.

Fjädringen är höjd med 2 centimeter varför det är litet lättare att stiga i och ur Fiesta Active, och så är det något mindre risk för att bilen ska fastna på spåriga grusvägar med höga länsmansryggar eller snövallar.

Fjädringen är höjd med 2 centimeter varför det är litet lättare att stiga i och ur Fiesta Active, och så är det något mindre risk för att bilen ska fastna på spåriga grusvägar med höga länsmansryggar eller snövallar. Foto: Ian Maasing

Även om Fords kompaktvagn Fiesta i sig är någotsånär människovänligt hög med sina 148 centimeter över asfalten så är nya Fiesta Active ännu människovänligare med sina 150 centimeter i höjd. Markfrigången är 15 centimeter vilket underlättar framfarten på grusvägar med höga länsmansryggar eller snövallar. Och den ser köplockande tuff ut med sin sminkning.

Den lilla trecylindriga 1-liters motorn, på testbilen levererande hela 140 hästkrafter, driver ryckfritt från låga varv. Först med litet sportigt sound medan den varvar upp till 1500 varv per minut men går därefter lika tyst och fri från vibrationer som en välkonstruerad fyra! Den sexväxlade manuella lådan är behagligt lättväxlad.

Trots att vindrutestolpen lutar kraftigt bakåt riskerar man inte att skalperas vid i- och urstigning eftersom dörröppningen är tillräckligt hög. Förarstolen är lagom hög och slät och körställningen vilsam. Instrumenten är tydliga och pekskärmen högt placerad. Bra!

Trots att vindrutestolpen lutar kraftigt bakåt riskerar man inte att skalperas vid i- och urstigning eftersom dörröppningen är tillräckligt hög. Förarstolen är lagom hög och slät och körställningen vilsam. Instrumenten är tydliga och pekskärmen högt placerad. Bra! Foto: Ian Maasing

Motorns lilla turbo överladdar sekundsnabbt när man trampar gasen i golvet varför bilen inte har några problem med omkörningsacceleration eller backtagning. Är man någotsånär återhållsam med gaspådrag går det att köra den nästan lika snålt som en diesel, nämligen 0,55 liter per mil. Vid mer normal framfart noterade vi 0,55-0,60 liter per mil.

Denna motor bevisar tydligt att våra beprövade bensin- och dieselmotorer har mycket utvecklingspotential kvar.

Kurshållningen är god och styrningen vilsamt lugn. Karossen kränger inte speciell mycket vid frän kurvtagning, men vem kör en sådan här liten familjebil som en rallyracer?

Ford Fiesta Active 1.0T EcoBoost

Tillverkad i: Tyskland.

Typ: 5 dörrars 5 personers kombisedan.

Mått/Vikt: längd 407 cm bredd 176 cm, höjd 150 cm axelavstånd 249 cm, tank 45 l tjänstevikt fr 1246 kg.

Motor: 3 cyl 998 cc, direktinsprutad bensin turbo, effekt 140 hk/103 kW, vridmoment 204 Nm–1750 r/m.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 6 växlar.

Hjulupphängning: fram fjäderben, bak halvstel axel.

Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 10,2 m.

Bränsleförbrukning: 4,8 l/100 km vid bl körning.

CO2: 110 g/km

Prestanda: 200 km/h, 0-100 km/h 11,9 sek.

Fordonsskatt: 1.606 kr.

Pris: fr 199.300 kr.

Testbilens pris: 243.500 kr.

Publicerad 06 October 2018 07:00